ابراهیم مسجدیان را خیلیها با گلیم گیمز میشناسند. با بازیهایی از جمله موتوری، هی تاکسی و بازیهای جذاب دیگری که این گروه بازیسازی روانه بازار بازیهای موبایلی کرده است. اما برای ما قدیمیترها که با بازیهای کامپیوتری ایرانی نیز آشنایی بیشتری داریم، او طراح بازی شبان است که تا به امروز یکی از بهترین بازیهای ماجرایی تولید شده در کشورمان است.
میخواهیم گپ و گفتی با این طراح خوش ذوق بازی داشته باشیم تا بیشتر با او و کارهایش آشنا شوید. با بازینگار همراه باشید.
بازینگار: سلام. سال جدید رو تبریک میگیم خدمتتون. خیلی خوشحالیم که افتخار مصاحبه با شما را داریم. لطف کنید به اختصار درباره خودتان و سوابقتان چند خطی برای مخاطبان سایت بنویسید.
ابراهیم مسجدیان: سلام. سال نو شما هم مبارک و ممنون از شما که افتخار این مصاحبه رو به بنده دادید. من ابراهیم مسجدیان هستم و از سال 89 بصورت جدی وارد بازیسازی شدم تا الان و هستم خدمتتون.
ابراهیم مسجدیان؛ موسس شرکت بازیسازی گلیم گیمز
برای شروع به سراغ یک بازی ماجرایی رفتین به اسم شبان. در ادامه نیز چند بازی ماجرایی اشاره و کلیک دیگر در کارنامه دارید. چرا تعداد بازیهای ماجرایی ساخته شده در ایران زیاد است؟
فکر میکنم دلیل اصلی اینکه بازی ماجرایی در ایران زیاد هست این باشه که تو این سبک شانس رقابت بیشتری با تیمهای بازیسازی دیگر نقاط دنیا داریم. معمولا ساخت بازیهای ماجرایی توان فنی خیلی بالایی نیاز نداره و بیشتر به داستان و دیزاین و آرت برمیگرده که در این زمینه تا حدودی توانایی رقابت رو داریم.
در ادامه سوال قبل، به نظرتان علتش علاقهمندی زیاد مخاطبان به ژانر ماجرایی است یا سادگی ساخت بازی در این ژانر؟
خب بی انصافی هست که بگم سادگی ساخت. چون واقعاً ساخت بازی ادونچر اصلا ساده نیست. بهتره بگیم داشتن شانس رقابت بیشتر با تیمهای خارجی.
بازی شبان
با وجود موفقیت شبان در انتشار خارجی، چرا انقراض در بازار خارج از کشور منتشر نشد؟
متاسفانه ساخت بازی انقراض برای ما که تیم خیلی کوچکی بودیم بیشتر از دو سال به طول انجامید و اون درست موقعی بود که سیاستهای ناشر خارجیمون تغییر کرد و از ما خواست که بازی رو بجای پی سی روی موبایل پورت کنیم که با توجه به توانایی تیم فنی و انجینی که در اختیار داشتیم امکانش برامون بسادگی وجود نداشت و برای همین تصمیم گرفتیم بازی رو در خارج از ایران منتشر نکنیم.
برنامهای برای ساخت بازی روی پلتفرم کامپیوتر ندارید؟
بله. پارسال قسمت اول و دوم بازی فراتر از اینجا رو روی استیم منتشر کردیم.
سرنوشت فراتر از اینجا چه شد؟ دو قسمت از بازی منتشر شده ولی هنوز خبری از شماره سوم نشده.
مدتی هست استارت ساخت قسمت سوم و پایانی بازی رو زدیم و امیدواریم تا اواخر تابستان منتشر بشه.
بازی فراتر از اینجا 2
طراحی بازیهای مرحلهای و داستانی سختتر است یا بازیهای کژوال و بیپایان امتیازی؟
نمیشه به این سوال جواب دقیقی داد. بستگی به نوع و کلیت دیزاین بازی داره.
چندتا از بازیهای گلیم گیمز انتشار بینالمللی داشتند؟ به تفکیک گوگل پلی، اپ استور و استیم، در کدامیک موفقتر بودید؟
خب در واقع چند تا بازی موبایل و پی سی رو با ناشرهای متفاوت و برای پلتفرمهای مختلف در بازار بین المللی منتشر کردیم. در جواب اینکه کدوم موفقتر بوده باید بگم که از نظر ما هیچ کدام از بازیهامون به اندازه کافی موفق نبودن. البته این باعث نا امیدیمون نشده و همچنان سعی میکنیم که بازی موفق برای انتشار در بازار بین المللی بسازیم.
روش پرداخت پریمیوم یا F2P؟ درآمد کدام روش بهتر بوده برایتان؟
با اختلاف بسیار زیاد F2P
بخشی از فعالیت ما در بازینگار معرفی بازیهای ساخته شده توسط کشورهای منطقه است. حدس میزنید سه کشور اول این منطقه از نظر کمی و کیفی در ساخت بازی به ترتیب کدام کشورها هستند؟
تا دو سه سال پیش فکر میکنم اوضاع ما بهتر بود. اما الان میدونم که ترکیه قدمهای خیلی خوبی در این زمینه برداشته. از بقیه بی اطلاعم.
بازی تاکسی 3
چند سال پیش آثار سینمایی و بازیها با درونمایه طنز دهه شصتی تولید شدند و مورد اقبال مخاطبان قرار گرفتند؛ یکی از آن ساختهها بازی موتوری بود. به نظرتان فرهنگ ایرانی، نوستالژی دیگری هم دارد که مثل این برهه زمانی جذاب باشد؟
قطعا نوستالژیترین برهه زمانی برای همه ما دهه شصت هستش. اما قطعاً موضوعات نوستالژی خیلی زیادی هستن که هنوز بازیسازهای ما به اونها نپرداختن.
ساکن چه شهری هستید؟ به نظرتان بازیساز شدن در تهران با شهرهای دیگر متفاوت است؟ پایتخت کشور امتیاز بیشتری در این زمینه به افراد میدهد؟
تهران. شاید تنها تفاوت تهران با دیگر شهرها داشتن نیروی متخصص بیشتر برای بازیسازی باشه. البته اونم نه خیلی زیاد. در مورد امتیاز هم راستش تابحال تنها امتیازی که تهران به ما داده شلوغی و ترافیک و آلودگی هوا بوده.
خبری هست که برای اولین بار به مخاطبان بازینگار بگویید؟ از بازیهای آینده و …
راستش با توجه به وضعیت حال حاضر کشور و آینده نامعلومی که پیش رو داریم امکان هیچ برنامهریزی دقیقی برای تیمهای کوچکی مثل ما وجود نداره. اما میتونم بگم که اگه تا چند ماه آینده اتفاق و گرفتاری جدیدی برای تیم ما پیش نیاد استارت یک بازی پی سی جدید و کمی بزرگتر از بازیهای قبلیمون رو داریم میزنیم.
ابراهیم مسجدیان سوای بازیساز بودن، تا چه حد گیمر است؟ روزی یا هفتهای چند ساعت مشغول بازی (صرفاً به عنوان تفریح و نه کار) هستید؟ بازی آنلاین هم بازی میکنید؟
خب بشدت گیمر هستم. تقریباً از زمان اولین کنسول آتاری تا الان همچنان مشغول بازی کردن هستم. تقریباً روزانه یکی دو ساعت به عنوان تفریح بازی میکنم. بله به اندازه بازیهای آفلاین، آنلاین هم بازی میکنم. هر چند هیچ وقت در بازیهای آنلاین حرفهای نبودم.
پنج تا از خلاقانهترین و نوآورانهترین بازیهایی که در عمرتان بازی کردید را نام ببرید.
قطعاً خیلی بیشتر از پنج تا بازی نوآورانه و بیاد ماندنی بازی کردم؛ اما دو تا از بیاد ماندنیترین بازیهای عمر من Shadow of the Colossus در کنسول پلیاستیشن ۲ و بازی Shenmue کنسول دریمکست بود که در اون زمان تاثیر زیادی روی من گذاشتن.
ممنونم از شما. صحبتی در پایان دارید که در سوالات نبود و دوست دارید مطرح کنید بفرمایید.
ممنون از شما که این فرصت رو در اختیار بنده قرار دادید.